5/27/2015

White dress








Mekko BikBok 29.90e



Lauantaina juhlitaan uusia ylioppilaita, ja itsellänikin on serkun juhlat tiedossa. Kamala miten nopeaan tämä aika menee - juurihan minä itse painoin valkolakkia päähäni ja lauloin gaudeamus igituria! Näin tulevan kesän merkiksi ajattelin laittaa päälleni lauantaina tämän hempeän valkoisen mekon, jossa on ihanat pitsiyksityiskohdat yläosan "t-paidan" alla. Sen lisäksi jalkaan kiskaisen nudet Mangon luottokorkkarini, ja kaveriksi vielä jotain pientä, siroa kultaista korua. Onko teillä luvassa valmistujaisjuhlia tulevana viikonloppuna ja minkälaisella asustuksella aiotte lähteä matkaan? :) 



5/24/2015

Mitä merkitystä bloggaamisella on?




Olen tässä muutamien lähipäivien aikana alkanut miettiä kysymystä siitä, miksi ylipäänsä bloggaan, ja mikä merkitys bloggaamisella on. Aihetta joutuikin pohdiskelemaan jonkin aikaa ennenkuin sain yhtään ajatuksia edes muutettua tekstiksi. Mutta tässä tämä postaus nyt on tajunnanvirtana kirjoitettuna -  miksi minä bloggaan?

Bloggaaminen alkoi osaltani intohimoisesta harrastuksesta, jonka ajatuksia halusin jakaa muiden samanhenkisten ihmisten kanssa. Silloin olikin ihanaa kun kohderyhmä löysi blogiini ja saatiin joskus todella mielenkiintoisiakin keskusteluja aikaan, erilaisista treenimaailmaan suuntautuvista asioista. Niin ilot uusista jumppaohjelmista, kuin surut pettymyksistä eri ohjelmissa jaettiin lukijoiden kanssa.

Sitten kävi niin, että elämä muuttui. Tapahtui asioita, jotka nousivat prioriteettilistalla ylemmäs kuin pelkkä jumppaaminen ja treenaaminen. Muutto fyysisesti muualle, pois kotisalin läheisyydestä. Pelkästä jumpasta ja treenistä kirjoittaminen ei tuntunut enää oikealta, sillä se ei ollut niin iso osa elämääni. Muutin blogiani lifestylen suuntaan, aloin kirjoittaa kauneudesta, hyvinvoinnista ja sisustamisesta liikunnan lisäksi. Mutta mitä sitten kävikään? 



Minusta on alkanut tuntumaan, että en enää saa blogista sitä tunnetta, mitä alkuaikoina sain. Sitä, kuinka näen miten postauksiani odotetaan. Lukijat olivat vuorovaikutteisia, kommentoivat aktiivisesti postauksiini ja toivoivat erilaisia toivepostauksia. Sain jopa henkilökohtaisia sähköposteja siitä, kuinka olin tukenut syömishäiriöstä paranemista terveillä ajatuksillani ja teksteilläni. Nykyään kommentteja ja keskusteluja syntyy kommenttiboksissa hyvin harvoin, ja useimmiten silloinkin provosoivista aiheista. Sen lisäksi joudun kestämään paljon piikittelyä, naureskelua, vähättelyä ja negatiivisia, jopa ilkeitä anonyymikommentteja. Se antoisuus, pyyteetön ilo ja intohimo bloggaamista kohtaan on jotenkin hieman kadonnut. Onko bloggaaminen enää nähdyn vaivan ja ajan arvoista? 

Syytä siihen en osaa sanoa. Miksi nykyään iso osa postauksista jää ilman yhtäkään kommenttia, vaikka näen että lukijoita on tuhansia viikoittain? Miksi postausehdotuksia tulee rutkasti vähemmän kuin ennen, vaikka lukijamäärät vain kasvavat kasvamistaan? Miksi en tunne sitä samaa tunnetta postauksen julkaistessani kuin aikaisemmin? Näihin kysymyksiin en yksinkertaisesti osaa antaa vastausta. Yksi mahdollinen syy on blogien määrän kasvaminen, jolloin moni tulee vain lukemaan postauksen/selaamaan kuvat, ja jatkaa sitten seuraavaan blogiin. Toinen syy voi olla se, että olen siirtynyt todella tarkasti rajatusta aihepiiristä laajempaan, jolloin kaikki postaukset eivät puhuttele koko lukijakuntaa.




Kyllä täytyy näin bloggaajanakin myöntää, että välillä on todella turhauttavaa uhrata aikaansa tekstien kirjoittamiseen ja kuvaamiseen, kun lukijoilta ei saa vastaukseksi muuta kuin kävijämäärälistan. Kuten olen aikaisemminkin sanonut, tuntuu kuin kirjoittaisi "tyhjille seinille". Joissain asioissa toki pelkkä ajatusten rustaaminen konkreettisiksi sanoiksi auttaa selvittämään myös omaa päätä, mutta kyllä se bloggaaminen antaa paljon enemmän vuorovaikutteisena toimintana. Minusta tuntuukin nykyään jopa siltä, että Instagramini antaa minulle enemmän kuin tämä blogi. Siellä seuraajat tulevat jotenkin matalammalla kynnyksellä kommentoimaan, kysymään ja osallistumaan. Kun julkaisen kuvan, saan siihen välittömästi tykkäykset ja kommentit - näen kuinka jakamani ajatus tai hetki noteerataan. 

Aihe on todella ristiriitainen, sillä en missään nimessä haluaisi kokonaan lopettaa bloggaamista tämän takia. Olen kuitenkin alkanut miettimään, että mitä voisin tehdä toisin? Miten saisin teidät lukijatkin aktiivisemmin mukaan? Miten voisin itse innostua blogiharrastuksesta taas enemmän? Tauot on kokeiltu, mitään tarkkaa aihepiiriä ei kiinnostuksenkohteissa ole. Vinkit siis myös teiltä olisivat tarpeen. 

Herättääkö tämä aihe teissä ajatuksia? Itse olen todella ristiriitaisin ajatuksin tästä koko asiasta, ja luultavasti tarvitsenkin hieman aikaa pohdiskellessani blogin tulevaisuutta ja suuntaa. Toivottavasti te lukijatkin ymmärrätte sen, ja minun puoleni tästä asiasta näin kirjoittajana. 

Hieman negatiivissävytteisestä tekstistä huolimatta, ihanaa alkavaa viikkoa teille kaikille. Tiedän, että olette siellä vaikka ette eksykään aina kommentoimaan <3


5/23/2015

Yläkroppapäivän saliohjelma




Treenipostauksilla jatketaan. Viimeksi kerroin teille jalkapäivästäni, ja nyt vuorossa on yläkroppapäivän saliohjelma. Muistutan edelleen, etteivät ohjelmani ole ammattilaisen tekemiä vaan itse muokkaamiani. Sen lisäksi muistathan, etteivät kaikki liikkeet sovi kaikille tai toimi kaikilla. Kokeile, tunnustele ja kysy neuvoa ammattilaiselta jos suoritustekniikat mietityttävät. :)


Lämmittely crosstrainerilla 10 min

Olkapäät kp:lla, suoraan eteen nosto
Olkapäät kp:lla, vipunosto
Pystysoutu kp:lla/kahvakuulalla
Yläselkä vapailla painoilla
Rintaprässi
Ojentajat ylätaljassa
Hauis alataljassa
Olkapäiden takaosa kinesis-laitteessa

Loppujäähdyttely crosstrainerilla 5-10min


Toistoja n. 10x3. Painoa sen verran, että viimeiset toistot menevät irvistellen, mutta suoritustekniikka kuitenkin pysyy puhtaana.Teen koko yläkropan yhtenä päivänä, ja treeni keskittyy enemmän lihaksistoa ylläpitävään kuin rakentavaan massatreeniin. Jos haluat lisätä lihasmassaa, on toistomäärien oltava pienempiä. Tällä treenillä saat kuitenkin hyvän poltteen kaikkiin yläkropan lihaksiin, ja käyt yhdessä salikerrassa kokonaisvaltaisesti lihasryhmät läpi. 




5/19/2015

Kuinka saada spagaati?




Tämän aiheen googlauksen kautta tullaan blogiini paljon, joka varmasti tarkoittaa sitä että moni ohjeita venyttelyyn kaipaa. Kuinka siis venytellä itseään spagaatikuntoon? 

Kaikki lähtee pitkäjänteisyydestä. Muista, että tuloksia et voi saavuttaa nopeasti, ainakaan ilman että samalla laiminlyöt kroppaasi. Jos venyttely ei ole ollut sinulle jokapäiväistä palauttelua, et voi pakottaa kroppaasi äkkinäisesti pitkiin ja ankariin venytyksiin. Kokemuksesta voin sanoa, että silloin saat aikaan vain revähdyksiä ja kipua. Tässä alla siis muutama prinsiippi spagaativenyttelyn harjoitteluun: 





- Aloita rauhassa. Tee pieniä, palauttavia venytyksiä joka päivä ja lopeta siihen kohtaan jossa tunnet pientä (huom! pientä!) epämiellyttävää venytystunnetta. 

- Lisää viikkoon 1-2 omaa venyttelyharjoitusta. Näiden harjoitusten aikana lämmittele ensin kunnolla, ja sen jälkeen käy kropan lihakset pitemmillä ja syvemmillä venytyksillä läpi. Erityisesti voit keskittyä jalkojen lihaksiin, ja juuri niihin joilla spagaatia tavoittelet. 

- Oikea tekniikka! Lantio suorassa, jalat samassa linjassa. Kroppa ei saisi kiertyä kumpaankaan suuntaan, vaan tavoitteena olisi yhdessä linjassa oleva vartalo. Suoraa spagaatia on helppo harjoitella esim. jumppasaliin maalattujen viivojen avulla tai esim. jumppamaton sauman kohdalla, jolloin näet pysytkö suorassa linjassa lantion ja molempien jalkojen kanssa. 

- Muista kohtuus. Et voi odottaa tuloksia parissa viikossa, jos olet vasta aloittanut harjoittelun. Spagaati on paljon kiinni myös kroppasi anatomiasta - jotkut eivät voi koskaan päästä tekniikkapuhtaaseen spagaatiin. Ole siis myötämielinen kroppaasi kohtaan, ja etene pienin askelin. 

- Perusvenytyksillä pääsee pitkälle. Itse harjoittelin spagaatia lähinnä kokonaan pelkillä ns. perusvenytyksillä. Kaikille tutut takareisi-, pohje-, etureisi- ja lonkankoukistajavenytykset ovat oikein toimivia. Kun osaat liiketekniikan, on näillä venytyksillä turvallista harjoitella spagaatia. Isoja kikkoja ei tarvita!

- Pikku hiljaa ylivenytyksiin. Spagaatin harjoittelua ei tarvitse jättää lattian tasolle. Jos haluat lisää haastetta, voit nostaa etummaisen jalan esimerkiksi steppilaudalle tai foam rollerille, jonka jälkeen pääset ylivenytyksiin. Näissä voit edetä samoin tavoin kuin spagaatin harjoittelussa, eli pikku hiljaa nostamalla korkeutta. Lantion tulisi silti aina pysyä lattiassa, jotta spagaatin asento pysyy oikeana. 


Toivottavasti näistä vinkeistä oli apua! Jos mieleesi juolahtaa jotain muuta kysyttävää spagaativenyttelyyn liityen, sen voi tehdä kommenttiboksissa :) 





5/17/2015

Scandinavian interior





Jotka instaani seuraavat, tietävät että olen oikea sisustusfriikki. Haen aktiivisesti uusia inspiraatioita sekä ideoita muun muassa sisustusblogeista sekä instasta. Kaikki lähti siitä kun muutin ensimmäiseen omaan asuntooni vajaa vuosi sitten, ja sain ensimmäistä kertaa aloittaa ihan alusta sisustamisen. Jouduin ihan miettimään, että mikä se minun tyylini on? Millaiseksi ympäristöksi haluan asuntoni rakentaa? Päädyin lähes heti valkoiseen pääväriin, sillä se sopii kaiken kanssa ja avartaa pientä tilaa. 

Tässä vuoden mittaan olen myös innostunut entistä enemmän skandinaavisesta sisustamisesta. Olen alkanut sen perussuomalaisen maalaisromantiikan lisäksi arvostaa designia, ajattomia kalusteita sekä klassikoita. Esimerkiksi Artek kolahtaa minuun täydellisesti. Haluaisinkin ehkä muuttaa omaa kotikolostani pikkuisen modernimpaan suuntaan, eli tuoda sisustukseen mukaan hieman puun väriä, metalleja sekä mustaa valkoisen kontrastiksi. Jotain pikkujuttuja olenkin jo hankkinut kirppareilta, mutta isommat kalusteet ovat sitten jo suurempi hankinta. "Artek" jakkaran löysin opiskelijabudjettiin sopivasti Ikeasta 9 eurolla. Jospa pikku hiljaa alkaisin säästää oikeaankin laatuun ja keräilisin klassikoita. Ne sopivat ihan varmasti jokaiseen kotiin, eikä niitä muuton tullessa tarvitsisi heivata pois!


Millainen sisustustyyli iskee teihin lukijoihin? Kuinka määrittelisitte oman kotinne sisustuksen? Ja löytyykö teiltä paljon suomalaista/skandinaavista designia? Tästä alta näet omia inspiraatiokuviani, jotka olen poiminut instasta seuraamiltani sivuilta. Kuvan lähteen näet jokaisen kuvan yläkulmassa olevasta profiilin nimestä!